diumenge, 1 de maig del 2011

Lahmacun (pizza turca)

Durant la Setmana Santa vàrem fer una petita escapada a Istanbul.
A causa de la seva localització estratègica entre dos continents, Turquia és una mescla de costums orientals i occidentals. Personalment, vaig trobar que era una ciutat de contrasts: per una banda, trobam zones amb una arquitectura que segueix totalment els models occidentals i,  per tant no es diferencia de cap capital europea moderna; per altra banda, trobam les mesquites, les cridades a l’oració dels feels cinc vegades al dia que es pot sentir per tota la ciutat, els basars,…en definitiva, un món que ens atreu i ens fa veure una altra cultura molt diferent a la nostra.


Aquí podem veure la Mesquita Blava i una petita panoràmica de la ciutat.


Els Basars són un altre món. S’hi ha d’entrar, veure els colors, l’ambient, parlar amb els comerciants i negociar el preu forma part obligatòria de la compra.
Parlant de cuina, és imprescindible fer una petita referència al Basar de les Espècies. És relativament petit, però s’hi pot trobar qualsevol tipus d’espècies. La primera vegada que hi vàrem entrar em va sorprendre l’olor a espècies que feia i el colors. Vaig veure espècies que no sabia ni que existien; encara que només en vaig comprar una per a la carn i uns paquets de te de poma.



El menjar em va agradar molt. És saborós  i amb moltes espècies (no podria ser d’altra manera). Vàrem menjar moltíssims kebabs, però també altres plats típics com els pans o els dolços. Un dels plats que vaig provar va ser el lahmacun o pizza turca. El vaig trobar molt bó, però amb el gust de carn un poc fort, no ho vaig poder arribar a aclarir però crec que el que jo vaig menjar portava una mescla de carn i hi havia carn de xai i, per això, hi vaig trobar el gust massa accentuat.
Ahir per sopar vaig intentar fer un lahmacun al meu estil, només hi vaig posar carn de pollastre triturada i em va sortir bastant bona.

Amb aquesta recepta participo a la proposta del Taller de cuina per celebrar el seu segon aniversari com a blocaires: fer una recepta que relacionem amb un viatge.


(Per cert, mirau quina lampareta em va regalar el venedor d'espècies!!)

Ingredients:
Massa:
Podríem fer servir els mateixos ingredients que per fer una massa de pizza, si bé hem de tenir en compte que quan l’amassem ens ha de quedar una pasta molt, molt fina.
Quan faig una pizza sempre utilitzo farina de força i una cullerada de sucre (vegeu la recepta de massa de pizza); això no obstant, aquesta vegada vaig utilitzar farina normal i no hi vaig posar sucre, no volia que la massa pujàs molt.

Ingredients per a fer el lahmacun:
Carn de pollastre (jo vaig fer dues piteres de pollastre a bocins ben petits)
Ceba
Tomàtiga
Pebre verd
Espècies (comí, pebre bo, sumac –es una espècie turca que podeu veure a la foto del Basar, jo no en tenia i vaig utilitzar les espècies per a la carn que vaig comprar; si no en tenim, hi podem posar un poc d’orenga ,menta, farigola o una mescla d’aquestes herbes)

Preparació:
  1. Primer de tot feim la massa, seguiu les indicacions aquí.
  2.  Posam una paella amb un raig d’oli, la tomàtiga, la ceba i el pebre.
  3. Afegim la carn i les espècies i ho deixam uns minuts a foc lent fins que la carn estigui cuita.
  4. Distribuïm la carn a damunt la superfície.
  5. Enfornam a 230ºC uns 10 minuts aproximadament fins que la pasta es comenci a veure daurada. Es fa ràpid perquè la massa és molt fina i la carn ja està cuita, per tant, hem de vigilar el forn perquè no es cremi el lahmacun.

27 comentaris:

  1. Estic morta d'enveja pes teu viatge, Paula, que ho sápigues!!
    Sa lampareta mola!

    ResponElimina
  2. Paula una suerte poder ver mundo diferente al nuestro y cococer su cocina.gracias por compartirlo y seguro que esta buena esta pizza turca
    peto
    miquel

    ResponElimina
  3. Nosaltres durant la Setmana Santa tb havíem pensat d'anar a Turquia, a Istambul, perquè mai hi hem anat i Dubai ens havia agradat molt (també té això que tot i haber-hi mesquites, sembla molt una ciutat europa i aquesta última ademès, molt moderna), però com la setmana abans vaig marxar jo de viatge de fi de curs, al final no hi vam anar per no fer tants viatges, però hoi tenim pendent!!

    De moment m'hi he apropat una mica més amb el que has explicat i la pizza m'ha gradat molt. La coneixia pas i la massa es veu genial, tan cruixent i prima, i la carn de pollastre amb el toc d'espècies i el sumac deu estar molt bona!

    Un petó

    ResponElimina
  4. Ostres, algun dia espero anar a Turquia, i també espero menjar pizzes turques i kebabs més "saludables" que els d'aquí! però mentrestant, fer una pizza turca desde casa també està prou bé, en realitat és com una pizza com la nostra però farcida d'espècies, no? és el país de les espècies!! ;)

    ResponElimina
  5. Paula jo vaig estar a Turquia el 2004; em vaig enamorar d´Istanbul. És una cituat encisadora.Té un no se què... També vaig provar aquesta pizza. Com dius tu el menjar sempre és una mica fort.

    Són molt amables al basar de les espècies a mi em van regalar un mirall per penjar a la paret.

    ResponElimina
  6. Ya está mi niña a tope...haciendo cosas increible y enseñandonos!!! eres un crack lo sabes no?...un peto enorme!

    ResponElimina
  7. Pauleta, quin super viatge que t'has pegat, eh? A mi que m'agraden molt les espècies m'encantaria aquesta pizza, però així tal qual de pollastre que segur que és més suau!
    Petonets guapa!
    Sandra

    ResponElimina
  8. quina enveja m'has donat!!! però sana, no pateixis!!! Istambul ha de ser una ciutat preciossa, és una de les nostres ciutats pendents. Suposo que vas carregar d'espècies!!! ja espero amb candeletes les noves receptes! jijiji. Aquesta pizza turca ha d'estar boníssima, sembla molt cruixent!!! Molts petonets bonica

    ResponElimina
  9. Paula, quina entrada més completaa! I quina enveja ens fas! ;) Enhorabona per la pizza turca!

    Fins aviat,

    Rogeret

    ResponElimina
  10. Nena, quina xulada de viatge! M'imagino l'olor del basar amb tantes espècies, ha de ser impresionant.
    La pizza segur que ha d'estar molt bona i quin detallet el venedor!
    Molts petonets.

    ResponElimina
  11. Istanbul és una ciutat que tenim pendent, hem estat a la Capadòcia i Antalya, però la capital ens ha quedat pendent i en tenim moooltes ganes!
    Els bazars d'espècies i mercats en general són un dels llocs que sempre intentem visitar allà on anem.
    Aquesta pizza turca tan cruixenteta ha de ser boníssima.
    Per cert m'apunto la idea de la cullerada de sucre a la massa normal.
    Moltíssimes gràcies per participar, ens fa molta il·lusió!!
    Petonets

    Alba i Jordi

    ResponElimina
  12. Ohhhhhhh!!!! A mi m'has fet entrar una nostalgia!!!! hi vaig anar un pont de la Purissima i la veritat és que una mica a contracor. En canvi, em va hipnotitzar totalment i tornaria ara mateix. Una ciutat de conte de fades. I que bé que varem menjar!!! Oi tant que la recordo el lahmacun i amb el gust de carn de xai. Arggg!!!! Sort que després varem descobrir un altre restaurant que els preparaven amb altres ingredients. Deliciós!!!! Un dels meus millors viatges, sens dubte hi haig de tornar a portar-hi l'Annie.

    ResponElimina
  13. Segur que va ser un gran viatge, a mi m'encantaria visitar Istambul... el basar de les espècies ha de ser un lloc maravellós.
    La pizza turca ha de quedar molt gustosa, la barreja d'espècies deu ser molt original. I sobretot, el que m'agrada més és que la massa quedi finísssssiiimmmmmaaaaaa :)

    ResponElimina
  14. Quina enveja de viatge! Per cert, mai havia fet la massa de la pizza, però vaig fer la vostre, i dir-vos que no la torno a comprar mai mes feta!! Es boníssima, ben fineta, cruixent...
    Petons

    ResponElimina
  15. Qué gozada de viaje. Me han dicho que Estambul es una ciudad preciosa. Unas amigas mías han estado allí hace poco y han vuelto encantadas. Me gusta leer sobre el viaje. Y esta pizza que nos traes tiene una pinta impresionante. Me gusta. Suerte con el concurso.

    Un besito,

    Sacer

    ResponElimina
  16. Istambul és una de les ciutats més boniques que he vist. El que no coneixia és aquesta pizza turca, així que ja tinc excusa per tornar-hi: he de tastar aquesta pizza i si és "in situ", millor, je, je.

    ResponElimina
  17. Quina sort!! anar de viatge aquest lloc tan i tan especial...
    La pizza m'agradat molt i la lampareta més
    Petons

    ResponElimina
  18. Quina enveja de viatge! jo em tornaria boja en aquesta paradeta d'especiès. I quin detall regalar-te aquesta lampareta, és ben xula!
    Jo tampoc coneixia aquesta pizza així que com veig dificil poder anar, la faré a casa!
    petons!

    ResponElimina
  19. Hola Paula!
    A mi em va encantar Istanbul, i el basar de les espècies és una passada... Unes fotos molt maques. La pizza té una pinta molt bona!!! I la làmpada és preciosa. Petonets

    ResponElimina
  20. Oh! que bé poder fer aquesta escapadeta oi? Ha de ser molt bonic, i el menjar....mmmmm amb aquestes olors...
    Aquesta pizza te molt bona pinta!

    ResponElimina
  21. Aquesta pizza ha de ser un festival de sabors, me l'apunto per provar a casa!

    ResponElimina
  22. Aquesta massa es veu deliciosa tan fineta i cruixent, i el teu farcit amb pollastre, molt millor que l'original pel meu gust :P!
    Quin viatge més bonic. M'encantaria anar a Turquia, és un dels destins pendents!!

    Molts petonets i gràcies per portar-nos un trosset d'allà!! :)

    ResponElimina
  23. Quina ciutat més meravellosa ha de ser Istanbul, me n'alegro que ho passéssiu tan bé.
    Segur que amb el pollastre queda més suau de sabor, però igual de deliciosa.
    Gràcies, i petonetssssss

    ResponElimina
  24. és un dels destins que tinc pendents, i en tinc moltíssimes ganes!!!

    Celebro que us hagi agradat i que ho hagis compartit amb nosaltres.

    PTNTS
    Dolça

    ResponElimina
  25. Que venia a decirte carinywt que noooo...no me reto con todo el mundo...por ejemplo contigo no...ahora si te digo que tu estas en todos los saraos del mudno...vamos que no faltas en uno...que te veo por todos lados!! Y me llena de orgullo y satisfaccion porque cuando empezaste lomvi claro llegaria super lejos!!! Y eso me hace feliz! POR CIERTO PARA CUANDO NUESTRO RETO!! Si lo hacemos....prometo escribir la receta en catala ok? HAY TRATO!

    ResponElimina
  26. uau, quina bona pinta aquesta pizza! Jo fa 3 anys que vaig estar a Istambul i també em va fascinar els colors dels mercats i els contrastos de la ciutat! Fascinant!

    ResponElimina
  27. Hola, íntimo y profundo blog, bellas entradas,si te gusta la palabra infinita, la poesía, te invito al mio,será un placer,es,
    http://ligerodeequipaje1875.blogspot.com/
    gracias, buen día, besos cómplices...

    ResponElimina