dijous, 5 de maig del 2011

Pa d'espelta



Fa temps vaig veure a una revista de cuina una recepta d’un pa d’espelta. Em va cridar molt l’atenció perquè mai havia sentit parlar de l’espelta, però la idea de tastar un pa fet amb aquest cereal em va quedar ben gravada.
Amb aquests antecedents és fàcil entendre que l’altre dia quan vaig trobar a una tenda alemanya (Müller) farina d’espelta m’hi vaig llençar de cap: ara podria provar les excel.lències d’aquest cereal.
A l’època medieval l'espelta era el tipus de blat reservat per a les classes més riques, mentre que les pobres menjaven pa fet amb farina de sègol.
L’interés actual per aconseguir i consumir aliments amb grans valors nutritius ha fet que el cultiu d’espelta hagi augmentat en els darrers anys.
He de dir que aquesta farina ha estat un bon descobriment. M’ha agradat molt com ha quedat el pa. A més, he trobat que el pa era lleuger (pesava poc pel seu tamany) i feia molt bon tallar. Així, doncs, si trobau aquesta farina us recomano que faceu alguna coseta com, per exemple ,aquesta recepta de pa d’espelta que vaig trobar a Directo al paladar.

Ingredients:
450 grs de farina d’espelta
125 grs de farina de força
400 grs d’ aigua tèbia
Sal
15 grs de llevat fresc

Preparació:
  1. Mesclam el llevat i l’aigua fins que quedi tot ben integrat. Jo he utilitzat la TMX i he programat 1 minut, velocitat 2, 37ºC.
  2. Afegim la farina d’espelta, la de força i la sal. Amassam uns minuts fins que quedi una massa homogènia i el.làstica. (Amb la TMX: velocitat espiga durant 6 minuts)
  3. Deixam reposar la massa durant uns 45 minuts o una hora (segons la temperatura ambient) fins que augmenti el seu volum.
  4. Donam a la massa la forma que més ens agradi: un pa gros, panets petits, una barra,… I la tornam deixar a reposar una altra vegada entre 45 minuts i una hora.
  5. Encalentim el forn a 200ºC.
  6. Ficam al forn el pa i ho enfornam durant uns 50 minuts (el temps es orientatiu i dependrà del forn).
El pa quedarà molt més cruixent i amb una crosta perfecta si posam dins el forn un tassó (un got) d’aigua i polvoritzam aigua a dins abans de tancar la porta amb la finalitat de crear una atmosfera humida a dins el forn.
 
 

21 comentaris:

  1. Uuuuuuuuuuuiiii, aquest pa sé de bona tinta que està BONÍSSIM perquè anit també en vam menjar!! jajajaja Ens encanta, encara que som un cas i no vam fer foto al pa sol... sino acompanyant un altre plat! jajaja
    De luxe!! ;)
    Petonets bonica!
    Sandra

    ResponElimina
  2. No podré resistir-me a una recepta de pa com aquesta, gràcies per compartir-la!

    ResponElimina
  3. Té molt bona pinta! i jo, es clar, tenc exactament sa mateixa farina que tu! ara l'hauré de fer!

    ResponElimina
  4. La harina mega famosa! Bien.... Reina! Madame mail y charroteamos ok? Retos saraos y lo de lajackie esta si pero no hay plazas hasta septiembre!!!!! Y claro que quieroooooii jajaja gracias

    ResponElimina
  5. ME ENCANBTA EL PAN XASERO TE HA QUEDADO ESTUPENDO ESPONJOSO,CARIÑOS Y ABRAZOS.

    ResponElimina
  6. Precisament estava pensant a fer pa d'espelta aquesta setmana. N'havia provats alguns amb espelta i altres farines barrejades, però volia fer-ne un només d'espelta i m'has donat la recepta que necessitava.
    Quan el faci, ja en publicaré el resultat al meu bloc: http://pimpampa.blogspot.com

    ResponElimina
  7. Paula quina pintassa té aquest pa!!!
    Quan pugui, el tasto ;D

    Petonets, i bon cap de setmana!

    ResponElimina
  8. Experimentant amb farines?????? Si necessites algú que tasti els pans ja ho saps!
    M'encanta com t'ha quedat la molla, amb tomàquet o sola per sucar o...De qualsevol manera segur que està boníssim!
    Molts petonets i bon cap de setmana!

    ResponElimina
  9. Com m'agrada el pa d'espelta! En casa en fem sovint i és una meravella! T'ha quedat precios! Petons

    ResponElimina
  10. Jo vaig fer unes xapates de pa d'espelta i també em van agradar molt. A tu t'ha quedat molt guapo aquest pa! la molla fa una pinta...
    Bon cap de setmana guapa!

    ResponElimina
  11. quina bona pinta nena!!! sort que has pogut comprar la farina, ole ole!!!! La propera vegada m'avises i et serveixo per fer el tast!!!!! t'ha quedat fantàstic!!!! petonets bonica i bon cap de setmana

    ResponElimina
  12. Qué pinta más estupenda tiene este pan y qué fácil de hacer.
    Yo tampoco he cocinado nunca con espelta pero después de ver este pan igual me animo.
    Besos

    ResponElimina
  13. Ja m'imagino l'oloreta que deu fer el forn i tota la casa mentre es cou el pa...
    A la foto ja es nota que ha quedat un pa molt lleuger, amb una molla i una crosta perfectes.

    ResponElimina
  14. Paula el pan con la harina de espelta es uno de mis favoritos te ha quedado magnifico.
    Bon cap de setmana
    peto
    miquel

    ResponElimina
  15. Mmm... pa! Té una pinta boníssima. A mi també sempre m'ha atret aquest pa, però no tinc ni idea d'on puc trobar la farina d'espelta per la meva zona. Hauré de trobar una botiga alemanya.
    Una abraçada i bon cap de setmana!

    ResponElimina
  16. uau¡¡ en prec nota i el deixo a pendents, té molt bona pinta¡¡

    ResponElimina
  17. Al final n´hauré de fer cas a la meva doctora naturista i menjar-ne...despré de la teva recepta no m´ha quedat cap mena de dubte.

    ResponElimina
  18. Paula! tot just fa una setmana que vaig comprar farina d'espelta! Ja sé què en faré! Amb el teu permís, esclar!;)

    Besadetes

    Rogeret

    ResponElimina
  19. A mi els que feu pa a casa em sembleu herois, em sembla tan complicat!

    ResponElimina
  20. T' ha quedat molt bé aquest pa. N' he menjat del que compro a vedades el forn, ja que es veu que és molt saludable el pa d' espelta i és molt bo! Fet a casa, encara ho deu ser més!

    ResponElimina
  21. He fet el pa d'espelta que proposes però amb algunes variacions: espelta integral, sobretot, i panificadora. El resultat, aquí: http://pimpampa.blogspot.com

    El teu és infinitament millor, eh? ;)

    ResponElimina