dilluns, 10 d’octubre del 2011

Sopes mallorquines


Aquest mes el Manu de Cocinando con Catman, juntament amb altres blocs que també preparen les propostes, i jo hem preparat unes sopes mallorquines.
Les sopes mallorquines són un plat típic que té un origen molt humil i que es preparava tradicionalment amb les verdures de temporada. 
És una recepta que a cap casa es fa igual; crec que totes les cases tenen les seves pròpies versions de les sopes. Ara bé, totes les versions tenen tres ingredients comuns: la utilització d’una greixonera com a recipient per a preparar-les, les llesques de pa morè tallat molt prim  i finalment, el pebre vermell com a condiment.
La veritat és que a casa meva les sopes mai han estat una recepta molt popular. Per això, per preparar aquesta recepta he hagut de cercar i mirar moltes receptes diferents fins que he fet la meva pròpia versió, que, tot s’ha de dir, no és gaire convencional.
Es poden utilitzar gairebé totes les verdures de temporada; així, és molt habitual utilitzar col, bledes o espinacs entre d'altres verdures. També hi ha versions que hi posen bocins de botifarró o de sobrassada, encara que jo he optat per posar-hi bocins de llom de porc.

Ingredients:
Llom de porc (uns 400 grs aproximadament)
Porros
Alls
Tomàtigues (devers 4)
Patates (dues de tamany mitjà)
Colflori
Pebre vermell
Aigua
Pa per a sopes
Oli
Sal
Julivert

Preparació:
  1. Rentam i tallam la verdura a bocins petits. Les patates les podem deixar tallades en forma de daus.
  2. A una paella (o greixonera) hi posam oli i sofregim els alls i els porros. També hi afegim la carn i quan aquesta estigui feta la reservam.
  3. A continuació afegim les tomàtigues, el julivert i el pebre vermell i ho deixam uns minuts a la greixonera.
  4. A continuació afegim les patates i la colflori. Afegim un poc d’aigua. Jo no n’he afegida molta, però això ja ho anirem veient mentre les verdures es van cuinant.
  5. Ho deixam al foc uns 25-30 minuts. (Hi ha versions en les que les verdures s’acaben de fer al forn durant una hora aproximadament).
  6. Quan les verdures estiguin a punt d’estar fetes afegim la carn i ho deixam al foc uns minuts.
  7. Finalment, colocam unes llesques de pa per a sopes al fons d’un recipient i a damunt hi distribuïm les verdures.
  8. Si volem a damunt les verdures podem posar un raig d’oli.

El pròxim mes prepararem bunyols de vent. La proposta la publicarem dia 14 de novembre. Us apuntau al nostre repte??

20 comentaris:

  1. A la meva mare li encanta aquest plat, encara que el que ella havia menjat a un restaurant no deuria portar pebre vermell, doncs no tenia gens de color vermell. Em guardaré la recepta per a fer-li un dia :)

    Petons!

    ResponElimina
  2. pues se ven estupendas....nos vemos el més que viene con nuestra mostra...no sabes lo que estoy aprendiendo de verdad...

    me gusta esta mostra mucho mucho...

    eso si me quedo con la version sin carne...beso

    ResponElimina
  3. Jo em quedo la teva versió amb els trossets de llom de porc. Deliciosa per aquest dies de fred que han de venir....
    Petonets guapa

    ResponElimina
  4. una interesante version de estas sopes mallorquines la tuya y cuando es mas humilde mejor son
    bona setmana
    peto

    ResponElimina
  5. Ideal per a quan arribi d'una vegada el fred! Què seria de Bon Tiberi si seguissis la recepta? Ja no series tu!!!!!!!
    Ai, que maca la Lupita. Ja torna a casa!
    Petonets.

    ResponElimina
  6. Una molt bona proposta guapa! per què volem seguir una recepta? millor així, no? jajajajaja. Petonets súper star!!! ;P

    ResponElimina
  7. Com m'agraden aquestes receptes tradicionals amb el teu toc personal!

    Mai he tastat una sopa mallorquina, té molt bona pinta!

    Molts petonets!

    ResponElimina
  8. No n'havia sentit a parlar mai, però té bona pinta!! Està molt bé qe recupereu i exporteu la gastronomia mallorquina, en volem més!! :D


    Un petonet!!

    ResponElimina
  9. Boníssima i de plat únic!
    Pels dies freds de l'hivern és sensacional.

    ResponElimina
  10. Qué envidia de fotos, Paula. Yo también las he hecho con carne aunque las mías están hechas al horno... me ha parecido una receta maravillosa, está para morirse.

    Ya me estoy relamiendo con la propuesta del mes que viene... ummmm, ¡qué rrrrricos!

    http://hoycocinavivi.blogspot.com/2011/10/sopes-mallorquines-mostra-de-cuina.html

    Un besazo. Vivi.

    ResponElimina
  11. Paula, LA Lupe em va dir que li guardessis un plat per sopar, que després del llarg viatge volia recuperar forces!
    Es veun moooolt bones!
    Petonets reina!
    Sandra

    ResponElimina
  12. M'agraden les teves sopes! T'han sortit genials! Jo aquest mes vaig un poc enfeinada i no he pogut fer la recepta... però a la de novembre m'apunto segur!!

    Petons!

    ResponElimina
  13. Jo també m´espero al fred!!! es un plat deliciós!!!Petons

    ResponElimina
  14. Carai encara estic descobrint cuants de blogs penjen receptes de la Mostra, jo entre ells, però es que flip de lo diferent que cuinam tots una mateixa recepta jejeje m'encanta!!!! segur que el mes que ve també m'apunt a fer els bunyols!!!! les sopes a ca nostre han estat un exit!

    ResponElimina
  15. És una sopa molt complerta amb molts nutrients...Sempre passa el mateix amb les receptes tradicionals: Tants caps tants barrets, com els panellets. Cada casa té la seva versió i trobo que això és el que fa gran la cultura culinària.

    ResponElimina
  16. Mira que mai n'he fet i sempre l'he volgut provar!! la teva recepta sera l'excusa perfecte!! petons

    ResponElimina
  17. Cuantos años hace que no he probado las Sopas Mallorquinas, cuando iba a Mallorca con cierta frecuencia algunas veces las solía tomar, están muy ricas, tomo nota de tu receta, cualquier día me las preparo.
    Saludos

    ResponElimina
  18. Nunca he probado sopas mallorquinas. Tiene una pinta muy apetecible, ¡muy rica! Besos y feliz martes.

    ResponElimina
  19. M'encanten aquestes receptes regionals! Es cert que tenen orígens molt humils, però com n'estan de bones. Això ens demostra com amb poca cosa es pot fer un plat deliciós i molt gustós!

    Fins aviat!
    Anna

    ResponElimina